Macierzyństwo

Macierzyństwo
Stanisław Wyspiański Macierzyństwo, 1905

poniedziałek, 6 maja 2013

Cesarskie cięcie a poród naturalny

Przeczytałam książkę M. Odenta " Cesarskie Cięcie a poród naturalny. wątpliwości, konsekwencje, wyzwania".
Patronem książki jest Fundacja Kobieta i Natura.

Michel Odent jest założycielem Centrum Badań nad Zdrowiem Pierwotnym w Londynie. Zajmuje się badaniem nad zależnością pomiędzy tym co dzieje się w okresie od zapłodnienia do pierwszego roku życia, a zachowaniem i zdrowiem w wieku późniejszym.




Temat bardzo istotny, gdyż jak pisze autor w większości europejskich krajów przez cięcie rodzi się średnio jedno na pięcioro dzieci.
W książce próbuje odpowiedzieć na m.in. takie pytania :
Jaki będzie miało to wpływ na zdrowie, zachowanie,dzieci,
 jakie mogą być długofalowe skutki i konsekwencje dla dzieci i dla matek?
Jak wygląda karmienie piersią po zabiegu ciecia cesarskiego i jakie istnieją przeszkody w długim karmieniu?
Jak zmniejszyć ryzyko ciecia cesarskiego?
Czy gatunek ludzki przetrwa ciecie cesarskie?



 Cytat z książki, który zapadł mi w pamieć :

"Nie da się zarządzać porodem. 
Nie da się porodu prowadzić.
Kobiety muszą polegać na tym co czują, a nie na tym, co przeczytały czy co im powiedziano."

Poznanie swojego ciała i sygnałów jakie wysyła, jest ważne dla każdej kobiety, w każdym okresie jej życia.





1 komentarz:

  1. wiesz co, generalnie temat dla mnie zupełnie nieaktualny, niestety, ale wiem co będzie czytać za jakiś czas moja Starsza ;)

    OdpowiedzUsuń

miło że mnie odwiedzasz:)